مجله اینترنتی جم فان
طراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرسطراحی سایت و قالب وردپرس
مجله اینترنتی
طراحی سایت و قالب وردپرس
کد خبر: 555
تعداد بازدید : 2104 بازدید
تاریخ انتشار : 10 فوریه, 2016 - 11:07
تعداد نظرات: 0 نظر
  

آیا لانچرهای موشک فجر ۵ آماده شلیک هستند + تصاویر

به گزارش جم فان به نقل گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ راکت‌ها نوعی از موشک‌های غیر هدایت‌شونده هستند که در سیستم‌های نظامی به عنوان بخش از واحدهای توپخانه به عنوان ” توپخانه موشکی ” وارد عمل می‌شوند. یکی از اولین نمونه‌های موفق در این بخش راکت‌های ۱۲۲ میلی متری سری کاتیوشا ساخت شوروی سابق بود که […]

به گزارش جم فان به نقل گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ راکت‌ها نوعی از موشک‌های غیر هدایت‌شونده هستند که در سیستم‌های نظامی به عنوان بخش از واحدهای توپخانه به عنوان ” توپخانه موشکی ” وارد عمل می‌شوند. یکی از اولین نمونه‌های موفق در این بخش راکت‌های ۱۲۲ میلی متری سری کاتیوشا ساخت شوروی سابق بود که اولین بار در زمان جنگ دوم جهانی به کار گرفته شدند.
فجر ۵ راکت توپخانه‌ای ۳۳۳ میلی‌متری دوربرد و راکت‌انداز چندتایی متحرک ساخت جمهوری اسلامی ایران است که با کمک کره شمالی و چین تولید شده‌ است. حداکثر برد آن به ٧٠ تا ٨٠ کیلومتر می‌رسد؛ این سیستم بخشی از راکت‌های خانواده فجر است و طول هر راکت ۶٫۵۸ متر و وزن آن ۹۱۵ کیلو است و یک کلاهک جنگی ۹۰ کیلویی را حمل می‌کند. اما فجر ۵ نیز مانند راکت‌های کاتیوشا و موشک‌های اسکاد در برد حداکثری خود ضریب خطایی در حدود یک کیلومتر دارد.
موشک فجر 5
فجر-۵ راکت مورد استفاده نیروهای حماس در حملات راکتی خود به بیت المقدس و تل آویو در سال ۲۰۱۲ می‌باشد.
در سال ۲۰۰۴ رئیس سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل از وجود ۱۳ هزار راکت در زرادخانه حزب‌الله لبنان خبر داد که حدود ۵۰۰ عدد از آن‌ها راکت‌های دارای برد ۴۵ کیلومتری فجر ۳ و برد ۷۵ کیلومتری فجر ۵ هستند. در ۲۸ ژوئیه ۲۰۰۶ حزب‌الله هفت راکت خیبر-۱ را به سوی شهر آفولا در شمال اسرائیل شلیک کرد که به خارج از شهر برخورد کرده و هیچ کشته و مجروحی نداشت. خیبر ۱ به احتمال زیاد نام لبنانی راکت فجر ۵ است.
مشخصات فجر ۵
نوع: راکت توپخانه‌ای
خاستگاه: ایران
تاریخ طراحی: اواخر دهه ۱۹۸۰
سازنده: سازمان صنایع فضایی گروه صنایع صنام
وزن: ۱۵ تن
۹۰ کیلو (ماده منفجره)
۱۷۵ کیلو (کلاهک)
۹۱۵ کیلو (راکت)
طول: ۱۰٫۴۵ متر (لانچر)
۶٫۴۸۵ متر (راکت)
عرض : ۲٫۵۴ متر (لانچر)
ارتفاع: ۳٫۳۴ متر (لانچر)
کالیبر : ۳۳۳ میلی‌متر
زاویه آتش عمود: ۰° تا °۵۷
زاویه آتش افقی: ۴۵° چپ و راست
برد موثر: ۶۸-۷۵ کیلومتر
ارتفاع پرواز: ۳٫۳۴ متر (لانچر)
تا پیش از این صهیونیستها تصور می کردند که خطرناک ترین تهدید از جناب نوار غزه برعلیه آنها راکتهای دست ساز سری قسام با بردی نزدیک به ۱۳ کیلومتر است. اما در جنگ غزه اشغالگران قدس با نمونه فلسطینی از راکت ایرانی فجر ۵ رو به رو شدند. از آن تاریخ به بعد ارتش‌های مختلف در سرتاسر دنیا با پی بردن به اهمیت سامانه‌های راکتی از حیث سرعت، برد و دقت و همچنین قدرت تخریب بیشتر به تولید گونه‌های مختلفی از آنها پرداختند.
موشک فجرآفرین فجر 5 را بهتر بشناسیم + تصاویر
محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: اگر کوچک‌ترين سازشی با اين رژيم منحوس صهیونیستی صورت گيرد به ضرر مردم غزه تمام خواهد شد و من معتقدم که نمی‌توان روحيه مقاومت را از مردم فلسطين جدا کرد.
وی با اشاره به این شایعه که گفته می‌شود جمهوری اسلامی ايران هم‌چنان به نوار غزه سلاح می‌فرستد و موشک فجر ۵ نيز از جمله اين سلاح‌ها است، گفت: ما سلاحی به غزه نفرستاده‌ايم چرا که مردم مظلوم غزه در محاصره قرار گرفته‌اند ولی با افتخار اعلام می‌کنيم که فناوری ساخت موشک فجر ۵ را در اختيار آن‌ها قرار داده‌ايم و هم اکنون هم تعداد زيادی از اين موشک‌ها ساخته شده و در اختيار آن‌ها قرار دارد.
در کشور ما ایران نیز در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با درگیر شدن کشور در جنگ تحمیلی؛ مسئولین دفاعی ایران به سرعت به پتانسیل‌های بالای این سامانه‌ها پی برده و به طراحی و ساخت گونه‌های مختلفی از این سیستم ها روی آوردند.
موشک فجر 5
اولین گونه از راکت‌های خانواده فجر مدل ” فجر ۳ ” بوده است. این راکت با کالیبر ۲۴۰ میلی متر و بردی ۴۵ کیلومتر می‌تواند سر جنگی بین ۴۵ تا ۵۰ کیلوگرمی را حمل کند. این گونه از راکت انداز معمولا بر روی خودرویی مثل کامیون بنز مدل ۹۱۱ حمل می‌شود اما قابلیت حمل بر روی سایر خودروهای تاکتیکی سنگین وزن نیز را داراست. بر اساس گزارشات موجود این سامانه در جریان جنگ ۳۳ روزه بین حزب الله و رژیم صهیونیستی مورد استفاده رزمندگان مقاومت قرار گرفت.
این راکت از روی خودرو بنز با لانچر ۴ تایی شلیک می‌شود. وزن هر یک از راکت‌ها در لحظه پرتاب برابر ۹۱۵ کیلوگرم می‌باشد. از زمان پر کردن مجدد آن اطلاع دقیقی در دست نیست. اپراتور سیستم می‌تواند توسط دستگاه کنترل از راه دور اقدام به شلیک راکت‌ها نماید. راکت‌ها می‌توانند بصورت یکی یکی یا در بازه‌های زمانی ۴ و ۸ ثانیه‌ای شلیک شوند( یعنی هر ۴ ثانیه یک راکت یا هر ۸ ثانیه یک راکت). لانچر راکت تا زاویه ۵۷ درجه به بالا و ۴۵ درجه به طرفین می‌تواند حرکت کند.
موشک فجر 5
آیا موشک فجر ۵ در عراق حضور دارد
روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که موشک های فجر ۵ و فاتح -۱۱۰ در عملیات آزادسازی تکریت استفاده شده است. ایالات متحده از چگونگی استفاده سلاح های سنگین ایران در عراق در جریان بازپس گیری شهر عراقی تکریت از افراد مسلح وابسته به داعش که نیروهای داوطلب مردمی نیز در جریان آن هستند، نگران است. یکی از مقام های امریکایی اعلام کرد که ایالات متحده از چگونگی استفاده سلاح های سنگین ایران در عراق در جریان بازپس گیری شهر عراقی تکریت از افراد مسلح وابسته به داعش که نیروهای داوطلب مردمی نیز در جریان آن هستند، نگران است. به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، مسئولان آمریکایی از هر گونه اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده‌اند، در حالی که روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که موشک‌های فجر ۵ و فاتح -۱۱۰ در این عملیات استفاده شده‌اند.
موشک فجر 5
این در حالی است که بر خلاف ادعای روزنامه العرب که رویکردی ضدشیعی دارد و از سیاست‌های افراط‌گرایانه و طایفه‌ای عربستان جانبداری می‌کند، بیشتر تحلیلگران بی‌طرف و حتی خود مقام های آمریکایی حضور ایران در عراق را فرصتی مهم دانسته و از این که ایران در کنار ارتش عراق مناطق سنی‌نشین را از تسلط داعش آزاد می‌کند، حمایت کرده‌اند. دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و عراق تاکید کرده‌اند، ایران کمک‌های نظامی به نیروهای عراقی در جنگ علیه داعش می‌کند تا نیروهای عراقی بتوانند یک سوم خاک عراق را که به تصرف داعش در آمده است، آزاد کنند.
خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق در کنفرانس مطبوعاتی گفت که عراق به طور گسترده‌ای در جنگ با داعش به ایران تکیه دارد و بیشتر حمایت‌های ایران متوجه نیروهای داوطلب مردمی است.
موشک فجر 5
شایان ذکر است که کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی از این که می‌بینند ایران و گروه های داوطلب شیعی مردمی در حال آزادسازی همه مناطق از جمله مناطق سنی هستند، ناخرسندند و این مساله را به ضرر منافع خود می دانند برای همین در حال ایران هراسی در منطقه هستند و تلاش دارند امریکایی ها را نیز با خود همراه کنند.
گزارش از حمیدرضا قربانی

منبع : مجله اینترنتی جم فان

پربیننده ترین ها
آخرین خبر
  • خانم های باردار چگونه برای مهمانی رسمی لباس بپوشند
  • ۳ قانون مد برای پاییز امسال
  • نکاتی مهم در خرید کت و شلوار برای آقایان شیک پوش
  • ۷ باید و نباید در مورد لباس پوشیدن!
  • پوست من تیره است، چه رنگهایی برای من مناسب تر است؟
  • روش های بستن شال گردن‌ مردانه
  • برای مراسم عروسی چگونه لباس بپوشیم؟
  • آيا پوشیدن شلوار سیاه با كفش و كمربند قهوه ای مناسب است ؟
  • با هر صندل چه رنگ لاکی ست کنیم؟
  • نکاتی برای تغییرات کمد لباس، از نوع تابستانی به مدل پاییزی
  • چرا در تابستان لباس های رنگی می پوشیم؟
  • یک وسیله ابتکاری جالب برای آشپزخانه تازه عروسها!
  • لباس مجلسی بنفش را با چه کفشی ست کنیم؟
  • ۱۲ اشتباهی که تیپ شما را خراب می کند !
  • مدل مو – سری چهارم
  • رتبه لباس لیلا حاتمی در جشنواره کن
  • عینک آفتابی متناسب با چهره تان را انتخاب کنید
  • یک خانم باردار خوش پوش باشید!
  • آیا خودتان را برای”شیک پوشی”قربانی میکنید؟
  • نحوه اتنخاب لباس مجلسی
  • مدل آرایش تابستان
  • راهنمای تست و استفاده از عطر
  • مدل لوستر – سری پنجم
  • گلدان های جالب و زیبا
  • خانم هایی که ران و باسن بزرگ دارند

  • نظرات

    *

    code